Geplaatst op: 01 - 07 - 2024

Nummerportering: Hoe werkt het en hoe lang duurt het?

In Nederland heb je het recht op nummerbehoud als je overstapt van telefonieaanbieder, ook op de zakelijke markt. Hoe werkt het precies?

Je telefoonnummers zijn van jou (of van je organisatie). Telecomaanbieders moeten meewerken aan een aanvraag tot nummerportering en je telefoonnummers overdragen aan een andere provider als je daarom vraagt. Dit staat in de wet. Enkel in een aantal specifieke gevallen mogen telefonieaanbieders een aanvraag voor nummerportering weigeren.

Hoe werkt nummerportering?

Hieronder beschrijven we hoe een nummerportering in zijn werk gaat als je overstapt naar Redworks. Bij andere zul je vergelijkbare stappen tegenkomen: het proces is overeengekomen tussen alle Nederlandse aanbieders van telefonie. Hier is het stappenplan:

  1. Je vraagt een offerte aan en geeft hierbij aan welke nummers je wil porteren. Wij maken een offerte op maat en vermelden hierbij de kosten voor de nummerportering duidelijk als aparte post. Bij de offerte zit ook een machtigingsformulier, waarmee je ons machtigt om de telefoonnummers te porteren. Wij spreken tevens een wensdatum af, wanneer je de nummers naar ons wilt overzetten.
  2. Je gaat akkoord met de offerte en stuurt deze, inclusief het nummerporteringsformulier, ondertekend retour.
  3. Wij vragen de nummerportering aan bij je huidige aanbieder, voor de wensdatum die je hebt aangegeven
  4. Je huidige aanbieder moet binnen 3 werkdagen reageren op deze aanvraag. Zij kunnen de aanvraag goed- of afkeuren.
    1. Als de aanvraag is afgekeurd, zullen we je dit laten weten. Je kunt dan zelf contact opnemen met je huidige aanbieder. Het kan zijn dat je moet wachten tot de einddatum van je contract, of dat er een andere reden is waarom de nummerportering wordt afgewezen.
    2. Gaat je huidige aanbieder akkoord met de uitportering? Dan keuren zij de aanvraag goed met een “first possible date” (FPD). Deze FPD is leidend voor de verwerking van de nummerportering.
  5. Wij wachten tot het moment van FPD. Op de FPD nemen wij contact met je op. Vanaf dit moment kunnen wij de portering doorzetten. Je moet ons toestemming geven voor we de portering in gang zetten.
    1. Ben je er nog niet helemaal klaar voor? Dan wachten wij op groen licht van jouw kant.
    2. Bent je er klaar voor? Dan verwerken wij de nummerportering
  6. De nummerportering is succesvol afgerond. Je abonnement houdt op bij je oude aanbieder en wordt voortgezet bij Redworks.

Wat als mijn huidige provider weigert?

Een nummerportering geldt in beginsel als een opzegging van het onderliggende contract bij je oude aanbieder. Dit hebben wij als telecom operators onderling zo afgesproken.

Toch gaat dit regelmatig mis:

  1. Door een administratieve fout
  2. Door lopende contracten: Je huidige aanbieder mag een portering weigeren als je nog een lopend contract hebt
  3. De geporteerde nummers behoren toe aan contract A, terwijl er ook nog sprake is van contract B, C, etc.
Vaak helpt het om een schriftelijke opzegging te sturen naar je huidige aanbieder. Vermeld hierin duidelijk welke abonnementen (contractnummers) je per welke datum wil opzeggen.

Kosten voor nummerportering

Bij Redworks kun je een portering zelf regelen via ons klantenportaal. Dit is gratis. Wil je graag dat we je hiermee helpen? Dan brengen we eenmalig een bedrag in rekening.

Nieuws>

Geplaatst door: Guus

Gerelateerde berichten